Når skal bilen på EU-kontroll

30 september 2023 Johanne Hansen

En grundig oversikt over når bilen skal på EU-kontroll

Hva er en EU-kontroll og hvorfor er det viktig

?

european union

En EU-kontroll, eller Periodisk Kjøretøykontroll (PKK), er en lovpålagt kontroll som alle kjøretøy i Norge må gjennomgå for å sjekke om de oppfyller sikkerhets- og miljøkrav satt av EU. Formålet med EU-kontrollen er å sikre at kjøretøyene på norske veier er i god stand og dermed redusere risikoen for ulykker og miljøskader.

Det er viktig å merke seg at EU-kontrollen ikke er det samme som en fullstendig teknisk kontroll. Den sjekker kun de mest grunnleggende sikkerhetsaspektene ved kjøretøyet, som bremsesystem, lys, støtdempere og eksosutslipp. Derfor er det anbefalt å gjennomføre jevnlig vedlikehold og service for å opprettholde bilens generelle tilstand.

?

Ifølge norske regler må privatbiler, varebiler og lastebiler under 3,5 tonn gå gjennom EU-kontroll første gang fire år etter registreringsdatoen, deretter hvert andre år. Nye kjøretøy er som regel fritatt fra EU-kontroll de første fire årene. Dette gjelder også solgte bruktbiler. Biler eldre enn 20 år må gjennomgå en årlig EU-kontroll.

Derimot er det viktig å merke seg at kjøretøy som benyttes i yrkesmessig sammenheng, som taxi, ambulanse eller buss, har strengere krav til EU-kontroll. Disse kjøretøyene må gjennom en årlig EU-kontroll, uavhengig av alder.

Kvantitative målinger om når bilen skal på EU-kontroll

I 2019 ble det gjennomført ca. 2,5 millioner EU-kontroller i Norge. Av disse ble rundt 18% av bilene pålagt å rette opp i feil og mangler på grunn av ikke-bestått EU-kontroll. De vanligste feilene som blir påvist under EU-kontrollen er relatert til lys, bremser, hjuloppheng og støtdempere.

Forskjellige krav til EU-kontroll

Det er verdt å merke seg at kravene til EU-kontroll kan variere fra land til land i EU. Mens noen land har strenge krav og omfattende kontroller, kan andre land ha mer avslappede krav. Dette kan gjøre det utfordrende for en bilentusiast å kjøpe eller selge en bil som har gått gjennom EU-kontroll i et annet land. Det er derfor viktig å være oppmerksom på de spesifikke kravene for EU-kontroll i det aktuelle landet.

Fordeler og ulemper med forskjellige krav til EU-kontroll

Fordelen med strengere krav til EU-kontroll er at de bidrar til å sikre at kjøretøyene på veiene er i god stand og dermed øke trafikksikkerheten. Videre kan en jevnlig kontroll bidra til å oppdage eventuelle feil og mangler tidlig, slik at de kan utbedres før de blir farlige eller dyrere å reparere.

På den annen side kan mer omfattende krav til EU-kontroll føre til høyere kostnader for bileiere og potensielt begrense tilgangen til brukte biler på markedet. Dette kan være et problem spesielt for de med begrenset økonomi, da de kan bli tvunget til å kjøpe nyere biler som er dyrere.



I konklusjonen kan vi fastslå at EU-kontrollen er en viktig del av å sikre at kjøretøyene på norske veier er trygge og miljøvennlige. Ved å følge de fastsatte tidspunktene for EU-kontroll og utføre jevnlig vedlikehold, kan vi bidra til å redusere ulykker og miljøbelastning. Det anbefales også å sette seg inn i de spesifikke kravene for EU-kontroll i andre land hvis man har planer om å kjøpe eller selge en bil der.

FAQ

Hva er fordeler og ulemper med forskjellige kontrollintervaller?

Fordeler med lengre kontrollintervaller inkluderer kostnadsbesparelser for bileiere, men det kan også føre til økt risiko for manglende vedlikehold og høyere ulykkesrisiko. Hyppigere kontroller kan bidra til bedre bilvedlikehold og redusert risiko for ulykker, men kan være mer kostbart for bileiere.

Hva er formålet med EU-kontroll?

Formålet med EU-kontrollen er å sikre at kjøretøyene oppfyller sikkerhets- og miljøkravene som er fastsatt av EU og nasjonale myndigheter.

Hvordan skiller forskjellige kontrolltidspunkter seg fra hverandre?

De forskjellige kontrolltidspunktene varierer i fokusområdet. Den første EU-kontrollen fokuserer på sikkerhetskrav ved 4-års merket, den periodiske EU-kontrollen vurderer både sikkerhet og miljøaspekter, mens utvidet EU-kontroll retter seg mot spesifikke typer kjøretøyer og deres spesialiserte sikkerhetskrav.

Flere nyheter